optymalizacja stron internetowych

Aktualizacja 29 marca 2016

Wielu właścicieli witryn internetowych kojarzy marketing internetowy głównie z płatnymi ogłoszeniami, które pojawiają się w postaci banerów na stronach internetowych lub też zaliczają do wspomnianego marketingu jedynie płatne formy promocji z wykorzystaniem narzędzi Google, głównie AdWords i AdSense. Tymczasem sam marketing wykorzystujący narzędzia internetowe rozwija się równie dynamicznie, jak inne narzędzia udostępniane przez internet, coraz częściej również obejmuje działania skierowane do osób korzystających na co dzień z urządzeń mobilnych.

Banery i reklamy multimedialne na stronach

Wielu internautów albo zupełnie nie zwraca na nie uwagi, albo stosuje dodatkowe wtyczki, instalowane na poziomie przeglądarki. Jednak reklamy na stronach internetowych, dostępne w postaci banerów, pop-upów i różnych przesuwających się reklam, są nadal obecne w wielu serwisach internetowych. Jednocześnie jest to również najdroższa forma reklamy, bowiem przy zlecaniu promowania strony z wykorzystaniem tradycyjnych narzędzi należy również zlecić kreację całego przekazu, co dodatkowo podwyższa jego koszty. Oczywiście w tym przypadku zleceniodawca ma bardzo duży wpływ zarówno na miejsce pojawienia się reklamy (może wskazać konkretne serwisy tematyczne lub też zdecydować się na umieszczenie reklamy przy treściach tematycznie powiązanych ze zlecaną reklamą), jak i na wielkość kampanii. To zleceniodawca ustala, w oparciu o posiadane zasoby finansowe, częstotliwość pojawiania się reklamy oraz czas jej wyświetlania.

Decydując się na taką formę reklamy należy pamiętać o jej niskiej efektywności. Instalowanie dodatkowych wtyczek i blokowanie reklam stają się coraz powszechniejsze wśród internautów. Właściciele serwisów czasami obchodzą tę niechęć pokazując komunikaty, w których podkreślają, że wybrane treści będą dostępne jedynie dla osób, które w całości obejrzą reklamę. Drugi problem związany z tradycyjną reklamą internetową to jej niezauważalność. Nawet najciekawsza reklama nie będzie wzbudzać zainteresowania wśród internautów, jeśli nie będzie powiązana z innymi działaniami promocyjnymi. Największą efektywność mają reklamy, połączone z działaniami w mediach społecznościowych.

Płatne kampanie w wyszukiwarkach

Jak najszybciej zachęcić internautów do odwiedzenia naszego serwisu? Poprzez odpowiednio wysoką pozycję w wyszukiwarce lub też poprzez umieszczenie serwisu w ramach płatnych linków. Do większości serwisów internauci nadal trafiają dzięki wyszukiwarkom internetowym. Jednak mylą się ci, którzy uważają, że wystarczy zlecenie kampanii AdWords czy opłacenie linków, aby zapewnić sobie duże zainteresowanie odbiorców, przeliczane na liczbę wejść na stronę.

Oprócz płatnych linków i wysokiego pozycjonowania ważne są również działania, związane z samą stroną internetową. Kolejne wdrażane mechanizmy Google zmuszają właścicieli stron do udostępniania ich także w wersji dostosowanej do urządzeń mobilnych. Równie ważne są treści, publikowane w serwisach – treści duplikowane, powtarzające się czy też uznane za spam powodują, że strona traci na wartości. Najczęściej dotyczy to sklepów internetowych, które decydują się na publikowanie opisów produktów udostępnionych przez producentów, ale również może to dotyczyć stron, które publikują przedruki artykułów. W obydwu przypadkach jest to działanie dozwolone, przy czym nadmierna ilość takich treści będzie uznawana przez mechanizmy Google’a za powód do obniżenia atrakcyjności strony oraz obniżenia jej pozycji w wyszukiwarkach. W tym przypadku należy również pamiętać, że nawet skorzystanie z płatnej reklamy w postaci linku nie gwarantuje zwiększenia zainteresowania serwisem promowanym.

E-mail marketing

Jeszcze 2-3 lata temu wysyłanie promocyjnych newsletterów, także do osób, które ich nie zamawiały, było nagminne. Dostępne bazy, które można kupić płacąc kilka groszy za udostępniony rekord z adresem mailowym, były wykorzystywane do tego, aby zyskać potencjalnych klientów. Zmiana przepisów w zakresie spamu i niezamówionych materiałów reklamowych sprawiła, że znaczenie wykorzystania e-mail marketingu do pozyskania klientów drastycznie zmalało.

Czy to oznacza, że należy całkiem zrezygnować z wysyłania klientom wiadomości i przypomnień w postaci maili? Absolutnie nie. Ważne jednak, aby do wysyłki wykorzystywać posiadaną bazę mailową. Klienci mogą się zapisywać na udostępnianie przez nas newslettery, w przypadku sklepów internetowych można również poprosić o wyrażenie zgody na otrzymywanie promocyjnych maili. Bez względu na to, czy do wysyłki mailingu wykorzystujemy bazę własną, czy zdecydujemy się na wysyłkę promocyjnych maili do osób, których adresy pozyskane zostały z bazy zakupionej od partnerów zewnętrznych, należy sprawdzić, czy adresy mailowe klientów nie figurują na Liście Robinsona. W przypadku niektórych narzędzi do wysyłki taka opcja jest dostępna na poziomie kreacji mailingu, w innych trzeba to sprawdzić ręcznie. Wpisanie na Listę Robinsona oznacza, że posiadacz adresu mailowego nie wyraża zgody na otrzymywanie niezamówionych materiałów promocyjnych drogą mailową.

Ciekawe treści są najważniejsze

Bez względu na to, na jaką formę promocji w ramach marketingu internetowego się zdecydujemy, dla klienta najważniejsza jest wartość dodana. Może to być ciekawy artykuł, intrygująca reklama, która będzie przekazywana w ramach marketingu wirusowego czy może niestandardowe działania promocyjne – to wszystko zwiększa zaangażowanie internautów i przyciąga ich do coraz to nowych serwisów.

Specjalista SEOMielewczyk Tomasz – Specjalista SEO
Pasjonat świata marketingu internetowego, którego specjalnością jest pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych. Z pasją i zaangażowaniem podchodzi do każdego powierzonego mu projektu. Właściciel mielewczyk-tomasz.pl

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments