auto biznesowe

Aktualizacja 8 lipca 2021

Trudno wyobrazić sobie efektywne prowadzenie działalności gospodarczej w większości branż bez korzystania z firmowego samochodu. Przedstawiamy najważniejsze kryteria, które warto wziąć pod uwagę, poszukując modelu auta dla swojej firmy. Podpowiadamy również, w jaki sposób sfinansować jego zakup.

Samochód nowy czy używany?

Nowe auto cechuje się prestiżem i nienaruszonym stanem technicznym. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że samochód traci nawet 50% swojej wartości już po 3 latach od wyjazdu z salonu.

Można więc rozważyć zakup auta używanego. Powinien być to pojazd bezwypadkowy, niezbyt zaawansowany wiekowo i posiadający przejrzystą historię przeglądów oraz czynności serwisowych. Pozwoli to uniknąć ryzyka, że oszczędności na zakupie okażą się jedynie pozorne – szybko trzeba będzie ponosić wysokie koszty napraw oraz wymiany części eksploatacyjnych.

Stosunkowo bezpieczne rozwiązanie stanowi zainwestowanie w używane auto poleasingowe. Jest to samochód, jaki został zwrócony firmie leasingowej przez leasingobiorcę, który zrezygnował z wykupu lub złamał warunki umowy – np. nie płacił w terminie rat. Pojazdy po leasingu zazwyczaj mają maksymalnie 3 lata i posiadają udokumentowaną historię. Cechują się dobrym stanem technicznym, ponieważ leasingobiorcy mają obowiązek ich serwisowania w autoryzowanych stacjach oraz wykupu polisy ubezpieczeniowej AC. Można być także pewnym, że auto pochodzi z legalnego i wiarygodnego źródła.

Rodzaj nadwozia

Kolejną kwestią, którą warto wziąć pod uwagę, jest typ nadwozia samochodowego. Od tego kryterium będzie zależała zwłaszcza ładowność pojazdu, szybkość i komfort jazdy, sterowność, a także możliwość przewożenia pasażerów oraz towarów.

  • sedan – najbardziej klasyczny rodzaj nadwozia w samochodach osobowych. Cechuje się eleganckim designem, dużą zwrotnością i sterownością, a także wygodą oraz dynamiką jazdy. Wyróżnia go również obecność wielu przydatnych elementów wyposażenia. Nie sprawdzi się jednak zbyt dobrze do jazdy w trudnym terenie oraz przewożenia ciężkich czy dużych przedmiotów.
  • kombi – nadwozie mniej atrakcyjne stylistycznie niż sedan, lecz wyposażone w pokaźną przestrzeń bagażową, zwykle około 500 litrów. Auto tego typu łączy przestronność wnętrza z wysokim komfortem i dynamiką jazdy.
  • hatchback – samochód o niedużych rozmiarach, polecany do jazdy miejskiej. Można nim bez trudu manewrować, co okazuje się przydatne zwłaszcza podczas parkowania i cofania. Przestrzeń wnętrza jest stosunkowo duża, a dodatkowo można ją zwiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy.
  • coupe – dynamiczne auto z niskim sportowym zawieszeniem, które pozwala na sprawną jazdę w mieście i poza nim. Pojazd ten ze względu na ograniczoną przestrzeń bagażową niezbyt nadaje się do przewożenia większych przedmiotów.
  • van – pojazd wielozadaniowy, który sprawdza się dobrze zarówno do transportu osób, jak i towarów. Wyróżnia go pokaźnych rozmiarów bagażnik, spora przestrzeń dla pasażerów, a także bogate wyposażenie.
  • furgon – samochód z tym rodzajem nadwozia nadaje się jedynie do przewożenia ładunków, ponieważ nie znajdują się w nim siedzenia dla pasażerów. Jest to więc pojazd typowo dostawczy.
  • SUV – sportowo-użytkowe auto łączące cechy samochodu osobowego oraz terenowego. Sprawdza się świetnie w wymagającym terenie i podczas długich podróży. Jego specyficzną cechą jest wysoka pozycja za kierownicą, co zwiększa widoczność oraz bezpieczeństwo kierowcy. SUV-y pomimo sporej pojemności są autami zapewniającymi duży komfort i szybkość jazdy, a także bogato wyposażonymi.
  • pick-up – samochód osobowo-dostawczy, w którym skrzynia ładunkowa znajduje się bezpośrednio za kabiną pasażerską. Pojazd z tego typu nadwoziem dobrze spisuje się w trudnym terenie i nadaje się do przewożenia ciężkich towarów.

Koszty eksploatacji

Samochód firmowy powinien być tani w eksploatacji, zwłaszcza jeżeli pełni typowo roboczą funkcję. Warto zwrócić uwagę, aby był wyposażony w oszczędny silnik, najlepiej LPG lub hybrydowy. Do podstawowych kosztów eksploatacji zaliczać się będzie również wymiana filtrów, klocków i tarcz hamulcowych, wycieraczek czy opon. Spore wydatki mogą się także wiązać z ewentualnymi naprawami.

Popularność modelu

Najbardziej popularne pojazdy uchodzą za solidne, bezawaryjne, tanie w eksploatacji, bezpieczne, wygodne i posiadające podstawowe wyposażenie. Można do nich bez trudu znaleźć części zamienne, a po kilku latach użytkowania sprzedać takie auta na rynku wtórnym. W 2020 roku przedsiębiorcy najczęściej rejestrowali samochody osobowe marki Skoda oraz Toyota – w czołowej czwórce znalazły się kolejno takie modele jak Skoda Octavia, Toyota Corolla, Skoda Fabia oraz Toyota Yaris.

Systemy zwiększające komfort i bezpieczeństwo

Samochód firmowy powinien zapewniać kierowcy i pasażerom wygodną oraz bezpieczną jazdę. Warto szukać modeli wyposażonych w nowoczesne rozwiązania, takie jak m.in.:

  • kamera cofania,
  • automatyczny system kontroli ciśnienia w oponach,
  • asystent zmiany pasa ruchu i kontroli martwego pola w lusterkach,
  • automatyczne parkowanie,
  • kontrola stabilności jazdy,
  • monitoring poziomu koncentracji kierowcy,
  • system automatycznego rozpoznawania przeszkód na drodze,
  • dynamiczne doświetlanie zakrętów.

Funkcja reprezentatywna samochodu

Auto firmowe powinno spełniać nie tylko funkcje użytkowe, lecz także pomagać w budowaniu prestiżowego wizerunku przedsiębiorstwa. Warto zdecydować się na samochody z segmentu premium dla managerów wyższego szczebla. Pozwoli to zwiększyć wiarygodność firmy wśród kontrahentów oraz motywację pracowników mogących korzystać z tego typu luksusowych aut służbowych.

Dane Instytutu Samar pokazują, że w 2020 roku przedsiębiorcy najczęściej rejestrowali pojazdy z segmentu premium Mercedesa oraz BMW. Są to marki wzbudzające respekt, a także kojarzone z solidnością, luksusem, bezpieczeństwem oraz doskonałymi właściwościami jezdnymi.

Nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na kupno nowego samochodu premium za kilkaset tysięcy złotych. Wartym uwagi rozwiązaniem jest wtedy sprowadzenie używanego auta z zagranicy. Polacy najczęściej decydują się na zakup w ten sposób pojazdów marki Volkswagen.

W jaki sposób sfinansować samochód dla firmy?

Zakup samochodu za gotówkę jest mało opłacalnym rozwiązaniem z uwagi na konieczność zamrażania kapitału oraz niewiele możliwości optymalizacji podatkowej. Dlatego przedsiębiorcy najczęściej decydują się na leasing. Jest to forma zewnętrznego finansowania, która pozwala wyposażyć firmę w auto w zamian za regularne opłacanie rat. Po zakończeniu umowy leasingodawca ma prawo zdecydować się na wykup pojazdu i zostać jego właścicielem. Może także zrezygnować z wykupu i zawrzeć kolejną umowę leasingu na nowy model auta.

W leasingu można otrzymać zarówno nowy, jak i używany pojazd dowolnej marki. Do zalet tej formy finansowania można zaliczyć m.in. brak zawiłych i czasochłonnych formalności, opcję zawarcia umowy bez wkładu własnego czy też brak wpływu na historię kredytową.

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments