Sprawdź kontrahenta

Bezpieczeństwo współpracy biznesowej zależy od wiarygodności i kondycji finansowej partnerów. Zanim zdecydujemy się podpisać umowę i podjąć partnerstwo warto sprawdzić kontrahenta. Dzięki temu uchronimy się przed stratami finansowymi, co pomoże nam zachować płynność, a także pozytywny wizerunek.

Sprawdzenie firmy, a konkretnie uzyskanie informacji gospodarczych na jej temat, w dobie Internetu jest bardzo proste. Wystarczy skorzystać z dostępnych baz rejestrów finansowych. Kluczowa jest jednak renoma samej bazy, ponieważ biura informacji gospodarczych prowadzą działalność konkurencyjną względem siebie. W praktyce więc informacje w bazach nie pokrywają się, a informacje o (nie)rzetelnym kontrahencie mogą trafić aż do sześciu różnych baz.

Bazy gospodarcze do sprawdzania kontrahentów

W Polsce działają biura informacji gospodarczej, których działalność regulowana jest ustawą z dnia 9 kwietnia 2010 roku o udostępnianiu i wymianie informacji gospodarczych. Zakres działania BIG-ów sprowadza się do pozyskiwania danych, a następnie udostępniania ich m.in. przedsiębiorcom potrzebującym  ocenić wiarygodność swoich przyszłych partnerów biznesowych czy klientów.

Obecnie w Polsce działa sześć instytucji prywatnych z zakresu zbierania i przetwarzania informacji, tj. ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA, Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA, Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor), Międzynarodowe Biuro Informacji Gospodarczej ( mBIG), KBIG – Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej oraz Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych. Rejestry gromadzą dane na temat osób fizycznych (prywatnych) oraz podmiotów gospodarczych, w tym przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz firm i przedsiębiorstw działających na terenie Polski w charakterze wierzycieli i dłużników.

Kiedy warto sprawdzić firmę?

Wymiana informacji gospodarczych jest ważna w kontekście podejmowanych współprac między firmami oraz sprzedaży towarów i usług. Informacje te pomagają podejmować przemyślane decyzje biznesowe, a także stają się koronnym argumentem, dlaczego decydujemy się na współpracę, bądź nie, akurat z daną firmą.

Informacje gospodarcze są ważne również dla osób prywatnych, na przykład rozważających zakup mieszkania czy podróż, ponieważ pomagają zmniejszyć ryzyko podejmowanych decyzji finansowych. Przykładowo, jeżeli planujemy zakup mieszkania z rynku pierwotnego, możemy sprawdzić firmę deweloperską i uniknąć sytuacji, kiedy deweloper ogłosi upadłość przed oddaniem mieszkania. Z bardziej codziennych sytuacji i o mniejszej skali wystarczy wspomnieć o nieuczciwych praktykach sklepów internetowych obracających towarem, którego nie mają ze względu na zaległości względem dostawców. Dzięki bazom gospodarczym w szybki sposób można sprawdzić sklep i inne firmy przed podjęciem decyzji o zakupach czy o współpracy z zakresu promocji, dystrybucji itd.

Bazy gospodarcze mogą zweryfikować wiarygodność i kondycję finansową m.in. takich firm, jak:

  • deweloper,
  • biura podróży, organizatorzy obozów i kolonii,
  • przyszły pracodawca,
  • ubezpieczyciel,
  • sklep internetowy,
  • szkoła prywatna i językowa,
  • sprzedawca biletów na koncerty i festiwale,
  • firma transportowa,
  • firma budowlana
  • baza noclegowa,
  • sale weselne i firmy cateringowe.

Sprawdzenie firm zalecane jest, kiedy potrzebujemy potwierdzenia rzetelności firmy oraz kiedy powierzamy innemu przedsiębiorcy ważne materiały i dokumentacje, np. niezbędne do wykonania przedmiotu umowy/zlecenia. Przed skorzystaniem z usług wybranej firmy często wymagana jest zaliczka – dzięki informacji gospodarczej możemy uniknąć sytuacji jej przepadnięcia, jeśli kontrahent okaże się nieuczciwy.

Jak sprawdzić firmę?

Jednym ze sposobów sprawdzenia firmy jest skorzystanie z bazy wybranego BIG – jest to zarazem najprostsza i najszybsza metoda. Innym sposobem, aby sprawdzić kontrahenta, jest wywiadownia gospodarcza. Wywiadownia jest standardową procedurą w krajach Europy Zachodniej i często stanowi uzupełnienie danych zawartych w BIG.

Jednym z biur informacji gospodarczej działających na polskim rynku jest ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. . Podobnie jak pozostałe BIG-i, ERIF ma własną bazę danych, którą tworzy we własnym zakresie. ERIF gromadzi, przetwarza i udostępnia informacje zarówno o dłużnikach, jak i rzetelnych płatnikach. Oprócz danych o zaciągniętych pożyczkach i ewentualnym zadłużeniu, w bazie znajdziemy informacje na temat wierzytelności (faktury i statusy spłaty) oraz o zapytaniach do BIG, które zostały zgłoszone w ciągu ostatniego roku.

Co ważne, firmy mogą się ubiegać o wpis pozytywny w bazie, który traktowany jest jako swego rodzaju referencje poświadczające, że dany podmiot jest wiarygodny i rzetelny w kwestiach płatniczych. Informacje pozytywne w bazie dopisują instytucje, kontrahenci i firmy, z którymi weszło się we współpracę. Na tej liście znajdują się banki, firmy pożyczkowe, sprzedawcy ratalni, operatorzy telefonii komórkowej, dostawcy internetu, oraz inni przedsiębiorcy. Można poprosić usługodawcę o dopisanie takiej informacji gospodarczej, składając u niego wniosek (do pobrania na stronie ERIF lub https://erif.pl/wp-content/uploads/Wniosek-dane-pozytywne-podmiot.pdf).

Pamiętajmy, że jednorazowe sprawdzenie kontrahenta może być niewystarczające. Warto cyklinie sprawdzać zadłużenie i wpisy w BIG, ponieważ dzięki temu będziemy kontrolować sytuację przedsiębiorcy. Dotyczy to zwłaszcza dłuższej współpracy, kiedy to pojedynczy raport może okazać się niewystarczający. Zaletą takich narzędzi jak ERIF jest automatyczne raportowanie (powiadomienia e-mail), w przypadku kiedy informacje na temat firmy się zmieniają. Dzięki temu w momencie otrzymania niepokojącego raportu o kłopotach finansowych będziemy mogli w porę wycofać się ze współpracy lub negocjować warunki umowy.

W bazie możemy sprawdzić firmę, kontrahenta, możemy też sprawdzać informacje gospodarcze na temat własnej firmy. Nie zapomnijmy ustawić raportowania na wypadek zmian informacji w bazie. Dzięki temu będziemy mogli szybko interweniować w przypadku niekorzystnych wpisów lub też upewnić się, że w oczach potencjalnych partnerów biznesowych postrzegani jesteśmy jako firma wypłacalna i godna zaufania. Usługa monitorowania własnej firmy pozwala też dowiedzieć się kto naszą firmę sprawdzał w ciągu ostatniego roku i jaką informację otrzymał. Być może to przyszli kontrahenci.

Sprawdź kontrahenta – jak sprawdzić firmę, z którą wchodzi się we współpracę biznesową?
Sprawdź kontrahenta – jak sprawdzić firmę, z którą wchodzi się we współpracę biznesową? 1

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments